5 eventer som gir et sosialt løft i bedriften
Publisert: 03.09.2024
Selv om de fleste bedrifter fortsatt inviterer til det tradisjonelle julebordet, er det blitt et langt større spekter av arrangement hos bedrifter. Noen har arrangement med lange tradisjoner og kan gjenta det samme år etter år med stor suksess. Andre liker å ta for seg nye og spennende type arrangement og utfordre de ansatte.
Det er ikke uvanlig med flere aktiviteter i løpet av et år, og dette er også noe arbeidstakere setter stor pris på. Den eneste feilen man kan gjøre som arbeidsgiver er å ikke legge til rette for sosiale sammenkomster i det hele tatt. Så hva kan du arrangere for de ansatte i bedriften? Her får du 5 hete tips!
Arranger kick-off for å motivere teamet
En kick-off lyder positivt og inspirerende i seg selv. Vi forventer at det skal skje noe som setter i gang nye tanker, prosesser eller prosjekter.
En kick-off bør inneholde aktiviteter hvor teambuilding står i fokus, og hvor de ansatte blir motivert til å samarbeide og løse utfordringer. Det kan være fysiske aktiviteter som fotball, zip-line eller hinderløype. Og du kan by på utfordringer i form av mentale oppgaver eller quiz. En blanding av oppgaver relatert til bedriften og helt nøytrale temaer er lurt. Kanskje det dukker opp nye idéer når teamet må løse en utfordring i hinderløypa? Disse kan tas med videre i en workshop.
En kick-off vil sjelden være bortkastet og deltagerne vil komme ut med styrket bånd til sine kollegaer og ledere.
Benytt jubileer og lanseringer til å feire
En markering av en ansatt som har bursdag, en produktlansering eller andre milepæler er en fin anledning til å feire. Inviter de ansatte på en ekstra god lunsj, kjøp inn kake, gi en hyggelig oppmerksomhet eller del ut et vandretrofé. Her er mulighetene mange. Uansett hvilke former for markeringer dere har i bedriften og hvor ofte, så er dette enkle og effektive små sosiale aktiviteter som gjør arbeidsplassen til et hyggelig sted å være.
Kurs og seminar for faglig påfyll
Det er alltid nyttig med faglig påfyll, og kurs og seminarer internt i bedriften setter retning på hvor dere skal og hva de ansatte burde kunne. Det er mye kunnskap som gjemmer seg innenfor bedriftens fire vegger, og den utveksles en gang i blant.
Ansatte med lang fartstid kjenner bransjen, historien, kundene og har en tyngde som yngre arbeidstakere trakter etter. Samtidig er de unge og nyansatte oppdatert på ny teknologi, har nye idéer og kan se ting med andre øyne.
Ved å utnytte interne ressurser til å holde kurs, sørger man for at verdifull kunnskap foredles og forvaltes til flere ansatte.
Denne kunnskapen kan også deles med andre bedrifter i deres bransje. Kanskje det er på tide å starte en egen kursavdeling? Det er også en ypperlig anledning til å bygge nettverk med andre aktører i bransjen.
Engasjer de ansatte med kundearrangement
Har du en gjeng med ansatte som jobber med kundene deres daglig? Du kan antagelig svare ja, og at de løser store og små problemer og sørger for at kunden er fornøyd.
De tenker på kunden fra de kommer på jobb til de går hjem på ettermiddagen. Og på vei hjem tenker de på den fine samtalen de hadde med avdelingslederen i en bedrift, eller den utfordringen som ble løst etter en hyggelig telefonprat.
Nære kunder er nesten som kollegaer, og de er grunnlaget for inntekten i bedriften. Ved å invitere kundene til en produktlansering, en middag eller omvisning med lunsj, bygger du relasjoner som kan gir verdi på lang sikt. Ikke minst vil dine kundebehandlere synes det er fint å endelig få et fjes og et smil til den stemmen de har hørt så mange ganger i andre enden av telefonen.
Sosiale events skaper gode relasjoner
Under denne katagorien går det tradisjonelle julebordet, sommerfesten og den månedlige lønningspilsen. Små og store eventer som har fokus på at kollegaer kan være sammen. En prat over en god middag kan løse verdensproblemer.
I tillegg til å invitere med seg avdelingen ut en gang i blant, kan noen små drypp i hverdagen være hyggelig. Du kan legge til rette for pauser med tøy og bøy i 15 minutter hver tirsdag eller litt ekstra tid i lunsjen på fredag når kantina serverer vafler.
Synes du det er utfordrende å finne på ting eller sette i gang med sosiale events, så kan du spille ballen over til de ansatte i bedriften. Antagelig er det noen som tar ballen og spiller den videre for å få med flere. Eller hva med å bytte på hvilken avdeling som arrangerer? På den måten kan dere få til ulike eventer hvor det i løpet av året er noe som passer for alle.
Bruk riktig verktøy for å holde orden på eventer og deltagere
Om du skal arrangere stort eller smått i bedriften, så er det smart å ha et verktøy for påmelding og organisering – Så tar det ikke så mye ekstra tid. Pindena er et kostnadseffektivt påmeldingssystem, hvor dine ansatte kan lage så mange påmeldinger og evalueringer de vil. Det er ingen kostnad per deltager – kun fast lisens. Så jo mer moro – jo billigere er det å bruke Pindena.
Vil du arrangere flere events i bedriften?
Ta kontakt, så hjelper vi deg i gang med et enkelt system