Personvern og sikkerhet
Med smarte funksjoner for personvern kan du senke skuldrene. Få gode råd til hvordan du kan ivareta personvern for deltagerne og la påmeldingssystemet gjøre jobben med sletting av data for deg.
Enkelt å ivareta personvern
Pindena har mange smarte funksjoner som ivaretar personvernet. I påmeldingsskjemaet kan du enkelt hente inn samtykke til deres personvernerklæring. Opplysningene fra deltagerne kan slettes automatisk når arrangementet er avsluttet.
Spar tid med automatisk sletting
I påmeldingssystemet kan det aktiveres automatisk sletting av deltagere. Systemet kan slette informasjon på et fast tidspunkt hver dag, slik at du slipper å huske på denne oppryddingen. Dersom det er behov for å innhente personlige opplysninger som allergier, alder, kjønn, politisk oppfatning eller medlemskap, kan disse merkes som sensitive opplysninger. De blir ikke sendt på e-post og feltene har egen intervall for automatisk sletting. Fra høsten 2022 er standardverdien for sletting av deltagere 1 år, og for sletting av sensitive opplysninger er det 90 dager.
Innhent samtykke i påmeldingsskjema
Når du har tatt i bruk automatisk sletting, kan du med god samvittighet opplyse om hvor lenge du beholder deltagerens personopplysninger og svar ved registrering. Legg inn personvernerklæringen i systemet, og den vil vises i samtykkefeltet i alle påmeldingsskjema. Dermed får du enkelt hentet inn samtykke og samtidig sørget for at du holder det du lover. Automatikk for sletting av personopplysninger kan spare deg for mye jobb og bekymringer, og det blir enklere å følge prinsippene for personvern. Du kan lese om personvernprisippene på Datatilsynets nettsider.
Se webinar om personvern i Pindena med informasjonssikkerhetsansvarlig, Heidi.
Ofte stilte spørsmål
Deltagerne kan velge å registrere seg på venteliste hvis arrangementet er fulltegnet. Du kan benytte automatisk funksjon som tildeler plasser dersom det blir tilgjengelig eller tildele plasser manuelt.
Systemet er lagt opp for å ta hensyn til personvern og har en rekke smarte funksjoner, men setter ingen begrensninger. Det er opp til brukerne av systemet å overholde GDPR og gjeldene lover for personvern.
- Legg til personvernerklæring
- Samtykkefelt med personvernerklæring
- Alle ekstra felter i påmeldingsskjema kan merkes som sensitiv data
- Automatisk sletting av sensitiv data
- Automatisk sletting av deltagere
- SMS-verifisering for påmelding
Systemet har koder som gjør at informasjon som fornavn, etternavn, sted, dato, tid, tittel og firma fylles ut automatisk i e-post, sms, på kursbevis eller navnlapper. Kodene som kan brukes finner du her.
Når du aktiverer automatisk sletting vil systemet slette informasjon på et fast tidspunkt hver dag.