Personvern og sikkerhet

Personvern og sikkerhet

Illustrasjon av personvern med bokstavene GDPR uthevet i midten og diverse sikkerhetsillustrasjoner og folk rundt

Med smarte funksjoner for personvern kan du senke skuldrene. Få gode råd til hvordan du kan ivareta personvern for deltagerne og la påmeldingssystemet gjøre jobben med sletting av data for deg.

Enkelt å ivareta personvern

Pindena har mange smarte funksjoner som ivaretar personvernet. I påmeldingsskjemaet kan du enkelt hente inn samtykke til deres personvernerklæring. Opplysningene fra deltagerne kan slettes automatisk når arrangementet er avsluttet.

Spar tid med automatisk sletting

I påmeldingssystemet kan det aktiveres automatisk sletting av deltagere. Systemet kan slette informasjon på et fast tidspunkt hver dag, slik at du slipper å huske på denne oppryddingen. Dersom det er behov for å innhente personlige opplysninger som allergier, alder, kjønn, politisk oppfatning eller medlemskap, kan disse merkes som sensitive opplysninger. De blir ikke sendt på e-post og feltene har egen intervall for automatisk sletting. Fra høsten 2022 er standardverdien for sletting av deltagere 1 år, og for sletting av sensitive opplysninger er det 90 dager.

Innhent samtykke i påmeldingsskjema

Når du har tatt i bruk automatisk sletting, kan du med god samvittighet opplyse om hvor lenge du beholder deltagerens personopplysninger og svar ved registrering. Legg inn personvernerklæringen i systemet, og den vil vises i samtykkefeltet i alle påmeldingsskjema. Dermed får du enkelt hentet inn samtykke og samtidig sørget for at du holder det du lover. Automatikk for sletting av personopplysninger kan spare deg for mye jobb og bekymringer, og det blir enklere å følge prinsippene for personvern. Du kan lese om personvernprisippene på Datatilsynets nettsider.

Se webinar om personvern i Pindena med informasjonssikkerhetsansvarlig, Heidi.