Skal jeg lage en kvantitativ eller kvalitativ spørreundersøkelse?
Publisert: 28.02.2025

Når du gjennomfører en spørreundersøkelse, er det viktig å velge riktig metode. Valget mellom kvantitativ og kvalitativ spørreundersøkelse avgjør hvilken innsikt du får.
Skal du få mange svar og identifisere trender, eller ønsker du dybde og detaljerte tilbakemeldinger? I Pindena kan du lage spørreundersøkelser som er tilpasset begge metodene. La oss begynne med å se nærmere på forskjellen på kvantitativ og kvalitativ spørreundersøkelse.
Kvantitativ spørreundersøkelse – tall, statistikk og store datamengder
En kvantitativ spørreundersøkelse passer godt om du vil samle inn store datamengder. Ved å bruke enkle ja/nei-spørsmål eller tall på en skala, kan du få flere svar fordi undersøkelsen går raskt og flere vil klare gjennomføre. Det kan gi store mengder data og du får et godt grunnlag for å måle trender gjennom analyse og statistikk. Eksempler på bruk:
- Evaluering av et kurs eller event
- Kundetilfredshet
- Medarbeiderundersøkelser
Fordelen med en kvantitativ spørreundersøkelse er at du kan få mye innsikt og objektive data som er enkle å analysere. På den andre side vil du få mindre innsikt i hvorfor respondentene svarer som de gjør.
Kvantitativ spørreundersøkelse i Pindena
I Pindena har du mulighet til å samle inn store mengder informasjon og eksportere data til Excel for videre analyse. Hvis du går for den kvantitative metoden, bør du utforme korte og konkrete spørsmål. Send gjerne linken til respondentene uten å be om kontaktopplysninger i skjema, slik at spørreundersøkelsen blir helt anonym.
I spørreskjema kan du legge til tallverdier som svaralternativ sammen med hjelpetekst for å forklare hva tallene betyr. Det enkleste i forbindelse med tall og ulike verdier kan være 1 til 5 alternativene. Som regel er 1 dårligst og 5 er best. Du kan også dele tallene i prosent. Hvor fornøyd er du med kurset? Her kan svaralternativene f.eks være 0-20 %, 30-50%, 60-80, 90-100 %.
Du kan gjerne bruke den samme spørreundersøkelsen flere ganger ved å kopiere undersøkelsen og benytte de samme spørsmålene. På den måten kan du samle inn data over lang tid, men samtidig holde undersøkelser fra hvert kurs eller arrangement adskilt.

Kvalitativ spørreundersøkelse – innsikt, meninger og dybdeforståelse
Ønsker du å få en dypere forståelse av hva respondentene mener og hvorfor, bør du bruke den kvalitative metoden. Ved å stille spørsmål som krever utfyllende svar, kan du enklere forstå deltagerens opplevelser, erfaringer og forslag. På den måten kan du få detaljer som gjør det enklere å forbedre dine tjenester eller arrangementer. Eksempler på spørsmål i en kvalitativ spørreundersøkelse:
- Hva synes du var det mest verdifulle ved dette kurset?
- Hvordan opplevde du kommunikasjonen rundt arrangementet?
- Har du forslag til forbedringer vi kan gjøre?
Fordelen med en kvalitativ spørreundersøkelse er at du får god innsikt i deltageropplevelsen. Samtidig kan du avdekke utfordringer som ikke fanges opp i en kvantitativ undersøkelse. Det skal også sies at denne metoden ikke gir like godt grunnlag for sammenligning og det kan være mer tidkrevende å analysere svarene.
Kvalitativ spørreundersøkelse i Pindena
Du kan legge til opptil 60 spørsmål i et skjema, og dermed hente ut store mengder kvalitativ data. Du kan vurdere å invitere respondentene til en anonym spørreundersøkelse, men du har også muligheten til å knytte undersøkelsen til deltagerne på et kurs eller arrangement.
I spørreskjema kan du legge til tekstfelt og kommentarfelt, men gjerne også tallverdier etterfulgt av oppfølgingsspørsmål.
På den måten vil du få nyanserte svar eller plukke opp små detaljer og personlige meninger. Hva lærte deltageren på kurset? Hvorfor var ikke innholdet som forventet?
Når du samler inn data fra spørreundersøkelser i Pindena kan du velge å ta ut data i Excel og en PDF med ferdige grafer.
Hva skal jeg velge?
I mange tilfeller kan både kvantitativ og kvalitativ spørreundersøkelse gjøre nytten. Du kan bruke begge metoder, f.eks den kvantitative metoden på kurs og den kvalitative metoden på konferanser og større arrangement. Hvilke metode du velger å benytte på dine spørreundersøkelser avhenger av hva du ønsker å oppnå.
Vil du prøve spørreundersøkelse i Pindena?
Vi tilbyr gratis prøveperiode hvor du får mulighet til å teste Pindena Premium, hvor spørreundersøkelse er inkludert.
Ta kontakt med oss eller registrer deg for en gratis prøveløsning.