Velg riktig plattform til ditt digitale arrangement
Publisert: 02.07.2021
Når du skal planlegge et digitalt arrangement bør du tenke nøye over hvilken digital plattform du velger for videomøte og hvilke behov den skal dekke.
Aller først er det viktig å avklare om du skal arrangere et webinar eller en videokonferanse. Et webinar er ofte en presentasjon med lite samhandling underveis. Det er enkelt for mange å delta, og plattformen man velger bør være dimensjonert for dette. En videokonferanse har som regel færre deltagere og minner om et møte hvor deltagerne kommuniserer underveis. Her kan du nøye deg med et enklere verktøy.
Når du har avklart hva du skal arrangere og hvor mange som skal kunne delta, kan du se nærmere på ulike plattformer. Her kan du lese mer om styrker og svakheter ved noen av de mest brukte plattformene: Zoom, Microsoft Teams og Google Meet.
Zoom er egnet for store grupper
Zoom egner seg godt for nettmøter, webinar og konferanser med mange deltakere. Tjenesten kan brukes gratis med visse forbehold, og du får da tilgang til de aller viktigste funksjonene med HD-video og god lydkvalitet.
Zoom byr på en rekke avanserte funksjoner; du kan dele skjerm og presentere en interaktiv tavle du kan tegne på. Deltakere kan «rekke opp hånden» digitalt eller reagere med emojier. Med en gratis versjon av Zoom kan du ha opptil 100 deltagere og nettmøtet kun vare i 40 minutter. For alle møter er det mulig å kreve passord.
Ulemper med Zoom
Hvis du er villig til å betale ca 120 kr i måneden kan nettmøtet vare i opptil 30 timer, og du får mulighet til å lagre opptaket. Ønsker du å invitere opptil 1000 deltagere, må du ut med ca 780 kr i måneden i tillegg.
Det negative med Zoom er at plattformen ikke er tilstrekkelig sikker, i tillegg til at den har et litt klønete oppsett. Deltakere må trykke seg gjennom flere pop-up-bokser, og det er ikke gitt hvordan man gir maskinen og programmet tilgang til kamera og mikrofon.
Google Meet er veldig enkelt å bruke
Med Google Meet kan du logge deg inn i møter ved hjelp av en link, uten å laste ned programvare. Meet gir brukere som har Google Workspace mulighet for et intuitivt samarbeid i den sømløse integrasjonen. Meet krypterer innholdet under overføringen, og er i motsetning til Zoom et meget sikkert verktøy. Det er også mulig å chatte med andre deltagere. Med gratis tilgang til alle grunnleggende funksjoner, er Google Meet det fremtredende alternativet for alle som ønsker å spare penger.
Et verktøy med begrensninger
Gratisversjonen av Meet begrenser videobruk til én time. Antall deltagere er begrenset med 100 til 250 deltakere, også i de betalte variantene. som koster fra ca 50 til 145 kr per lisens i måneden. Selv Enterprise-varianten har en grense for 250 deltakere. En annen bakdel er at kun én bruker har lov til å dele skjerm om gangen.
Microsoft Teams er god på integrasjon
Teams er en del av Microsoft 365, og tilbyr tjenester for videokonferanser og telefoni på et veldig høyt nivå. Du kan også bruke Teams uten Microsoft 365-lisens, men da må alle du inviterer logge seg på med en Microsoft-konto og antallet er begrenset til 300. Den største gevinsten med Teams er derfor integrasjonen i Microsoft 365, som muliggjør sømløs dokument-deling og samarbeid. I tillegg har Teams mer en 70 integrasjoner, som inkluderer undersøkelser, vær og nyheter, for å nevne noen.
Utfordringer med Teams
Teams har god brukervennlighet og vil sannsynlig være din favoritt dersom du er i besittelse av et Microsoft 365-abonnement. Dessverre kan plattformen være litt utfordrende med store grupper. Maks antall deltagere er 250, og det kreves egen lisens dersom du skal arrangere webinar.
Teams vs Meet vs Zoom
Vi må se på nyanserte funksjoner som UX, prissetting og integrasjoner for å kunne velge mellom Zoom, Meet eller Teams. Alle plattformene har møter, chatter, samtaler, skjermdeling og fildeling. Meet og Teams er integrert med hver sin arbeidsplattform, og har begge en begrensing på 250 deltagere. De er til gjengjeld gode på sikkerhet. Det kan være en selvfølge å bruke Meet eller Teams om du allerede har en betalt versjon og skal ha et mindre videomøte.
Med Zoom må du lempe litt på sikkerheten, men her kan du ha en presentasjon for opp mot 1000 deltagere. Zoom er derfor det opplagte valget av disse tre om du skal ha et webinar med flere enn 250 deltagere.
Velg et solid digitalt påmeldingssystem
Akkurat som du bør tenke gjennom hvilken plattform du skal bruke, er det viktig å velge et godt påmeldingssystem. Pindena er et funksjonelt og solid verktøy som egner seg for arrangement i alle størrelser. Det er ingen begrensning på antall deltagere eller brukere.